Hvordan tilleggssalg av brus, sjokolade o.l i et videresepsjonistdrevet hotell?
Det finnes det gode løsninger for, men det første du bør spørre deg er: Er fortjenesten på tilleggssalget så stort at det forsvarer investeringer i å gjøre det mulig? Eller er den servicen dette representerer så avgjørende at gjesten forventer det? For eksempel – hva gjør gjesten om han har glemt tannbørsten og befinner seg langt unna sivilisasjonen eller butikkene er stengt?
Det enkle svaret er et skap med mindre åpninger og nummerering. Mangler gjesten tannbørste, kan den eksempelvis hentes i skap videoresepsjonisten oppgir. Skapene kan utstyres med analoge koder. Brussalg og andre kjølevarer er litt vanskeligere å få til. Her fant vi tre metoder: Legge klar brus i isbøtte i et vanlig skap eller legge flaskene i et kjølemonter. Gjesten kan betale ved hjelp av Vipps eller kort. Kjølemonter og andre ulåste skap kan gi en probemstilling med tyverier, men dette er sjeldent et nevnbart problem ettersom vi alltid anbefaler videoovervåkning av resepsjonsområde i kombinasjon med videoresepsjon.
Den siste salgsmetodikken er skap som kan fjernåpnes av videoresepsjonist. Her kan varer som har behov for det holdes kaldt med kjøleelementer. En automat er selvfølgelig også en løsning, selv om dette krever noe mer investeringer. Det som er viktig å tenke på: En utrent eller dårlig motivert fysisk resepsjonist selger færre tilleggsprodukter enn en godt trent og motivert videoresepsjonist. Når vi vet at turnover på resepsjonister ligger på rundt 40 prosent, så kan en videoresepsjonist med lang erfaring og et godt liv uten pending, være et mye bedre valg.
Noen nyttige linker
Kjølemonter fra Gastroline: De rimeligste vi fant koster fra 6.810 kroner og oppover.
Skap som kan fjernåpnes og automater selges blant annet av Cuboid, som har hatt en rivende utvikling de siste årene.